søndag den 21. oktober 2012

Mobiltelefonen: Tv's ven eller fjende - Essay uge 41

Jeg vil I dette essay, reflektere over om mobiltelefonen er en gave eller en trussel for dansk TV, broadcastere som producenter. Jeg vil starte med at beskrive mobiltelefonens påvirkning på, hvordan vi ser fjernsyn i dag. Jeg vil tage udgangspunkt i Tim Frank Andersens oplæg fra tv-festivalen 2012, ”Den digitale trendspotter” om mobil og social TV. Jeg vil desuden inddrage viden fra arbejde med emnet: Mobile platforme og distributionsstrategi fra uge 41 på Mediehøjskolen. Jeg vil derefter reflektere over, hvordan tv branchen kan bruge den teknologiske udvikling til sin egen fordel, frem for at være bange for den.


Mobiltelefonens påvirkning 

Smartphones har allerede påvirket vores måde at leve på enormt meget, siden de kom frem i 2007. Efterhånden som båndbredden er blevet hurtigere, er det i dag muligt at streame udsendelser fra mobile enheder og interagere med andre seere, producenter osv., samtidig med, at man ser fjernsyn. Tim Frank Andersen beskriver i sit oplæg, det han kalder Attention stacking. Det betyder, at de skærme, der er tættest på seeren får mest opmærksomhed. Sidder man for eksempel i sofaen med fjernsynet kørende og en laptop på skødet, vil computeren få mest opmærksomhed, indtil man får en sms. Nu vil mobiltelefonen blive den nærmeste skærm og dermed få mest opmærksomhed. Der er altså i både bogstavelig forstand og i overført betydning langt hen til fjernsynet.

Mobiltelefonen som en fordel

Jeg mener, at på trods af at fjernsynet står langt væk fra de mobile enheder, kan de sagtens arbejde sammen. Jeg kan se, at det univers der er omkring tv-programmet Bonderøven breder sig ud til andre enheder. Seerne deler for eksempel erfaringer om det simple liv på nettet. Vi udviklede i vores gruppe en Instagram lignende applikation, der havde til formål at fremvise brugerens eget simple liv, samt dele erfaringer igennem videoer og billeder. Det er klart, at tv-branchens gamle skole ser udviklingen som en trussel. Her tænker jeg på de gamle journalister, der har siddet tungt på branchen de sidste 40 år og stædigt holder fast i fjernsynets envejskommunikation. I dag skal producenterne tænke de mobile enheder ind i produktionen helt fra starten. Det ser vi eksempler på i amerikanske shows, hvor der er skrevet en tagline ind i starten af manus, som seerne begynder at twitte omkring og på den måde genererer flere seere efterhånden som tweets'ene spreder sig ud i forummet. De mobile enheder er ikke en trussel for mediebranchen, men de forandrer den, på samme måde som teknologien altid har forandret mediebranchen. Jeg ser kun mobiltelefonens påvirkning som spændende muligheder for nye kommunikationer.

Af Rolf Glumsøe - Gruppe 4

(Billede: http://www.flickr.com/photos/bruce-lawson/6714342003/)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar