søndag den 28. oktober 2012

Refleksioner uge 43 - Rolf Glumsøe Nielsen


Hvad er de 3 vigtigste punkter du vil tage med fra Peter Svarres Den perfekte storm?

Jeg er ved at starte mit eget lille firma, jeg er derfor meget begejstret for Peter Svarres ”Den perfekte Storm”. Min erfaring er at ofte har journalister og tilrettelæggere sit eget personlige firma, til at producere direkte til kunder, samtidig med at de arbejder i perioder som fastansat eller freelance hos større produktionsselskaber. Jeg ser mange vigtige pointer  jeg vil tage med til mit eget lille firma:

Deportalisering
Det handler om at være der hvor kunderne er. Det lyde meget simpelt, som om slet ikke burde være nødvendigt at nævne. Alligevel er det en af hovedpointerne i Peter Svarres bog. Da jeg læste hans eksempel med købet af et kamera, tænkte jeg, at mit firma selvfølgelig skal være på de platforme hvor kunderne er og tale det sprog kunderne taler.

Transparens
Ideen om at kunderne kan kigge dig over skulderen virker skræmmende. Jeg forstår udmærket hvorfor ledere ikke er tiltrukket, af deres firma skal være transparent. Jeg har én gang haft en kunde med ved klippebordet, da en film skulle redigeres. Det var en af cheferne fra Medtronic, der blev fløjet ind fra Holland. Han skulle være med under den sidste redigering, af den film om deres produkter. I mit tilfælde gik det godt, men hele det firma jeg var ansat i, var meget nervøse. Redigering tog selvfølgelig også længere tid end planlagt.
I mit tilfælde, hvor kunden er medbestemmende, er transparens sat på spidsen. Jeg tror det er en rigtig godt at skabe tillid igennem transparens, men jeg tror at et firma skal have en tydelig strategi for sin transparens.

Brugerinvolvering
Et produkt skal promoveres så snart ideen til produktet opstår. Jeg kan rigtig godt lide tanken om at, at man ikke først skal opfinde en marketingsstrategi når produktet er færdigproduceret.
Jeg tror samtidig der er meget stærke kræfter i at få potentielle kunder til at føle et medejerskab i produktet. Jeg mener Peter Svarre bruger sin egen bog ”Den Perfekte Storm”, som et godt eksempel på hvordan han igennem sit netværk, både fik hjælp til at skrive den, kunder der havde været involveret i bogen, og hjælperne til at promovere bogen. Brugerinvolvering var for Peter Svarre i dette eksempel en win-win situation.

Hvordan bliver din position og rolle som professionel (TVM’er) på virket af ”Den perfekte storm” og ”everyone is a media outlet”?

Jeg synes vi lever i en spændende tid, hvor mediebranchen udvikler sig meget hurtigt. Jeg er glad for at være en del af den udvikling. Jeg ser det som en fordel, at jeg ikke ved hvor mediebranchen og min profession, som Tv-tilrettelægger, er om fem, ti og tyve år.
Jeg tror at muligheden for at alle kan uploade vidoer på nette, ”everyone is a media outlet” resulterer i et langt mere kvalitetsbevidst publikum.
Jeg oplever at der er kommet fokus på kvalitetsvideoer på nettet. Forbrugerne vil blive endnu bedre til at se forskel på hvad der er professionelt eller amatørs. Vi Tvm’ere kommer til at klare os rigtig godt i mediebranchens udvikling, faktisk er vi allerede selv en del af den. Vi samlet flere professioner i vores titel, da jeg startede på skolen snakkede man meget om at vi kunne være VJ’s, der både tilrettelage gode historier og selv filmede dem. Jeg mener vi kan meget mere end det: Vi kan tilrettelægge, producere og distribuere. Det betyder at vi både kan indgå som tilrettelæggere på store produktionsselskaber og vi kan arbejde selvstændigt.

Hvordan vil du karakterisere dig selv som bruger i relation til brugerinvolvering  – involveringsgrad og aktivitet?  – Hvor vil du typisk befinde dig på stigen:

Min involveringsgrad som bruger varierer meget. Jeg har flere trin på stigen i min færden på nettet. Jeg bruger langt min største tid på nettet som ”spectator”, jeg ser mange vidoer, jeg følger med på et blogs og søger min viden på nettet. Jeg er primært social igennem facebook og de grupper der følger med der. Til sidst er jeg ”Creators”, jeg oploader et par vidoer og min hjemmeside er under ombygning. Mit mål er at blive mere ”Creators”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar