mandag den 8. oktober 2012

Noter til TVM foredrag ved Anker Brink Lund - Den 8/10 2012

-->
- ”Massemedier dør ikke, men forandres”
Udfordring:
Nye produktionsforhold gamle forretningsmodeller
1999  >32.000 nyheder
2008 <75.000 nyheder
Der bliver ikke produceret flere nyheder, men web mediet er eksploderet - men der er ikke flere på arbejde!
Sociale medier bliver brugt i arbejdstiden.
Det er de gamle medier der fortsat producerer nyhedsindhold. Der er et par 100 medarbejdere på Nyhederne, contra webmedierne og radio hvor de ikke er så mange fordi de kopierer.
Journalister skriver af efter hinanden. Lav noget andet. Der er alt for meget me to indhold.
Undersøgelse ”er der noget du har hørt i nyhederne inden for 24 timer, som er særligt relevant for dig” –folk bliver helt paf! Der er simpelthen al for meget information. I 1999 kunne 25% komme med et svar under pres – det er mindre i dag.
Nydhedsbrugsværdi er stærkt stærkt faldende!!!
Dem der er gode til at lave produkt placement har en fremtid.
Find noget staten vil betale for –det er fremtiden!!!
Webmedier vokser, men danske annoncer falder. Det betyder penge ud af landet –annoncer går til google!!!
Tekst tv er fortsat brugt –hele 50 % bruger teksttv og de gratis ugeaviser er også meget læst.
Rygtespredning er faktisk ved at blive det mest effektive i verden –forstærket af de mange sociale medier
Privat subsideret indhold
-Betalt annoncer, spons, product placement
Bruger-genereret indhold
Rygtespredning, blogging, konverserende medier vs. Objektiviserende medier
Offentlig subsidieret indhold
Lisensfinansieret public service
 Vinderne er:
Medier der kan skabe relevant –gratismedierne –public service!!
Folk vil betale for ting de synes er relevante: Sex, Bløde dyr, Sundhed
Men relevansen skal kunne dokumenteres over for køberen og annoncøren at det er relevant at betale for.
Man skal enten lave et hit eller en niche for at have succes!
 Læs Chris Andersons bog om den ”lange hale” ( the long tail) om emnet –Relevans!
Vi skal tænke mere globalt frem for nationalt. Vi er kun 5 millioner. Der er ikke noget medie i Dk der dækker hele landet. Man kan godt samle folk om en landskamp, men ellers er det kun 98 % af Dk’s befolknong der er i forbindelse med DR/P3 i løbet af ugen.
Danmark har fortsat noget lokalt og regionalt og det er der fortsat penge i. Der ligger mange muligheder i at flytte ud. ” vi bosætter os ude og laver noget globalt, men med lokalt/regionalt” det er der fortsat meget efterspørgsle efter.
De lokale dagblade er fortsat meget efterspurgt. Da vi får færre og færre breve og post –så er direct mail lige pludselig eksklusivt! En fundering lokalt er stort!!
Vi skal bruge en fælles referanceramme. Danskere ser Matador lørdag direkte, selv om de har den på DVD/VHS stående?!
Lav hellere programmer om det der rør alle i hverdagen a la madprogrammer og børneopdragelse –det har altid relevans!
Forandringsprojekter:
1.Det det handler om er at vi skal væk fra snak om teknologi. Det handler ikke om at mødes og snakke –det er handling der tæller. De mange medieplatforme giver en god base for at udbrede noget nyt.
2.Forbedringer skal sælges som forandringer der er godt for andre end en selv
3. Hellere små synlige sejre end alt for ambitiøse skrivebordsprojekter!
 Medieudvikling bliver altid overvurderet på den korte bane, men altid undervurderet på den lange bane.
 - Ved Mobilens komme troede man at folk ville få store øre –det endte med SMS’er.
 - Ved TV’ets komme –man troede at radioen ville dø med den nye indretning af stuen…nope!




Af Pernille Fals Bahrt og Rolf Glumsøe - TVM4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar