Worldbuilding
- er et meget
stærkt virkemiddel, når man taler coss/transmedia. Her skabes en fiktiv verden,
hvor karaktererne lever. Her kan man involvere seerne og giver dem en følelse
af, at være del af universet. I dette
essay vil vi reflektere over, hvad man får ud af at lave worldbuilding.
I serien ”Mad Men” er der opbygget et univers, hvor man via serien og
den tilhørende medieplatforme kan købe og læse sig til en lille bid af
universet. Universet er omfattende og indbyder til, at du kan blive del af det
ved, at ”leve MM”. Du kan købe kogebøger fra MM, Lytte til musikken, drikke den
samme Whisky, du kan få inspiration til tøjvalg og til det verdenssyn der
ligger bag MM.
Mad Men er en fiktiv verden der forsøger at genopdage forgangne tider. På doku-realplanet har man feks. Bonderøven, der forsøger at gøre det samme.
Her tales der om et univers bygget på
” Simple living”
Er man fascineret af bonderøvens idealer og værdier, kan man blive en
del af programmets worldbuilding. Man kan købe bogen ”Det enkle liv”, man kan
besøge den interaktive kanstaniegården på hjemmesiden, der er opbygget som et
3d kort. Du kan høre ”bonderøvens musik” og skrive med ham på bloggen. Det
ligner børnene i Bullerby for voksne. Universet stimulerer vores trang til et
simpelt og autentisk liv.
Worldbuilding er et øjebliksbillede der udgiver sig for at være en ”virkelig”
verden- Er du vild med det du ser, så kan du få mere via det supplerende
univers. ”Mere vil have mere!”
Er det godt at have
worlbuilding?
Det positive ved Worlbuilding er bla. At en konstrueret tv-virkelighed kan blive
til virkelighed – en virkelighed, man kan tage med hjem og som blive del af.
God Worldbuilding kræver, at man forstår sin målgruppe og hvilke behov
der skal opfyldes for, at de vil være en del af universet.
Hvis man er forelsket i en historie eller en stemning, vil man gerne blive
en del af det og tage universet med hjem. Det betyder at konceptet har direkte
påvirkning på virkeligheden og på den måde bryder ud af sin konstruerede
tv-virkelighed.
Det problematiske ved Worldbuilding er, at det kræver mange ressourcer og know how. Hvis
Worldbuilding skal fungere godt, så kræver det, at det er gennemført, relevant
og målgruppe orienteret, ellers falder det til jorden. Så Worldbuilding er et
vigtigt redskab, men hvis man ikke har ressourcerne, kan det gøre mere skade
end gavn.
Af Pernille Fals Bahrt og Rolf Glumsøe - TVM4
Ingen kommentarer:
Send en kommentar